جوراب واریس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

جوراب واریس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

واریس نوعی بیماری است که به‌ دلیل انسداد سیاهرگ‌ها به‌وجود می‌آید. سیاهرگ‌ها وظیفه انتقال خون از تمام نقاط بدن به‌سمت قلب را بر عهده دارند. داخل این رگ‌ها حفره‌هایی به نام لانه‌کبوتری وجود دارد. ایستادن طولانی‌مدت شکل این حفره‌ها را تغییر می‌دهد و جریان عادی خون را مختل می‌کند. در نتیجه، خون در سیاهرگ باقی می‌ماند و مسیر آن مسدود می‌شود.

علاوه‌بر عوارض جسمانی، واریس ظاهر ناخوشایندی نیز به‌وجود می‌آورد. مویرگ‌های کبود و سرخ در پا که در اثر این اختلال پدیدار می‌شوند، برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری آزاردهنده هستند. استفاده از جوراب واریس، یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان این بیماری است. در این مقاله به بررسی مزایا استفاده از جوراب واریس، عملکرد آن و نحوه استفاده از جوراب بالا زانو زنانه می‌پردازیم، پس همراهمان باشید.

جوراب واریس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
جوراب واریس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

جوراب واریس چیست؟

جوراب واریس، همان‌طور که از نامش پیدا است، نوعی جوراب بالا زانو زنانه با کاربردی فراتر از جوراب‌های معمولی است. این محصول با خاصیت درمانی، با اعمال فشار دقیق و یکنواخت بر پاها، به گردش بهتر خون در پاها کمک می‌کند و در نتیجه علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

جوراب‌های واریس با الیاف نرم و کشسان، راحتی را برای بیماران به ارمغان می‌آورند. طراحی آسان‌پوش و فشار یکنواخت آن‌ها، تجربه کاربری مطلوبی را برای شما فراهم می‌کند. این جوراب بالا زانو زنانه به‌طور عمد تنگ طراحی شده است، ساق بلندی دارد و تا بالای ران پا را می‌پوشاند. اما انتخاب و خرید جوراب واریس با سایز مناسب بسیار مهم است. در غیر این صورت، اگر جوراب خیلی تنگ باشد، می‌تواند شریان‌ها را مسدود کند و اگر خیلی گشاد باشد، فشار لازم را به پا وارد نمی‌کند و عملا بی‌فایده خواهد بود.

میزان فشار این پاپوش با واحد میلی‌متر جیوه (mmHg) سنجیده می‌شود و در چهار کلاس مختلف زیر طبقه‌بندی می‌شود.

  • کلاس فشار A: فشار تدریجی جوراب در حدود 12 تا 15 میلی‌متر جیوه است.
  • کلاس فشار 1: فشاری در حدود 18 تا 22 میلی‌متر جیوه دارد.
  • کلاس فشار 2: در محدوده 23 تا 32 میلی‌متر جیوه فشار وارد می‌کنند.
  • کلاس فشار 3: محصولات این گروه فشار تدریجی 32 تا 42 میلی‌متر جیوه دارند.

چگونه باید از جوراب واریس استفاده کنیم؟

پوشیدن جوراب‌های فشاری صبح‌ها، قبل از بلند شدن از رختخواب و پایین آوردن پاها، از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه خوابیدن در حالت افقی، عملکرد دریچه‌های وریدی را در مقایسه با حالت نشسته یا ایستاده، به‌طور قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد.

در حالت ایستاده، نیروی جاذبه بر بدن اعمال می‌شود و در صورت آسیب‌دیدگی دریچه‌های وریدی، ممکن است جریان خون مختل شود. به‌همین دلیل، مچ پا و ساق پا صبح‌ها وضعیت بهتری دارند و با گذر زمان در طول روز متورم و سنگین می‌شوند. پوشیدن این محصول در صبح، دریچه‌ها را در موقعیت مناسب نگه می‌دارد و از گردش خون سالم در پاها در طول روز پشتیبانی می‌کند.

چگونه سایز جوراب بالا زانو زنانه را مشخص کنیم؟

جوراب‌های فشاری در تنوع بالایی از نظر اندازه (زیر زانو، بالای زانو، بالای ران و جوراب شلواری) و نوع پنجه (باز و بسته) تولید می‌شوند و سایزبندی آن‌ها در برندهای مختلف احتمالا متفاوت خواهد بود. انتخاب سایز مناسب برای راحتی بیشتر و بهره‌مندی از مزایای کامل جوراب ضروری است. سایزبندی این محصول روی بسته‌بندی آن درج می‌شود. برای اطمینان از تناسب سایز، به نکات زیر توجه کنید.

  • پیش از بلند شدن از رختخواب و یا آویزان کردن پاها از تخت، اقدام به اندازه‌گیری آن‌ها کنید.
  • برای مدل‌های ساق بلند، ابتدا باریک‌ترین قسمت مچ پا و سپس پهن‌ترین قسمت ساق پا را اندازه بگیرید. در حالیکه روی تخت نشسته‌اید، پاها را روی زمین قرار دهید و زانوها را خم کنید تا زاویه‌ 90 درجه تشکیل شود. فاصله بین زانو خم‌شده هر پا و کف زمین را اندازه بگیرید.
  • اندازه‌گیری جوراب‌های بالای ران مشابه انواع زیر زانو است. ابتدا مانند قبل اندازه‌گیری را آغاز کنید. سپس بایستید و دور ران را زیر باسن اندازه بگیرید. در نهایت، فاصله‌ بین باسن تا کف زمین را مشخص کنید.

اندازه‌گیری دقیق پاها برای انتخاب سایز مناسب جوراب واریس ضروری است. در بعضی موارد، به‌ویژه در صورت وجود تورم یا اختلاف سایز بین دو پا، انجام این کار دشوار است. در این شرایط، می‌توانید از پزشک خود برای اندازه‌گیری دقیق و انتخاب سایز مناسب کمک بگیرید. همچنین لازم است در صورت تغییر وزن، سایز جوراب را نیز به تناسب آن تغییر دهید.

چگونه سایز جوراب بالا زانو زنانه را مشخص کنیم؟
چگونه سایز جوراب بالا زانو زنانه را مشخص کنیم؟

مزایا و معایب جوراب واریس چیست؟

در این بخش به معرفی مزایا و معایب این جوراب بالا زانو زنانه می‌پردازیم. درباره مزایای این محصول باید بگوییم پوشیدن آن با اعمال فشار خارجی، به انتقال خون از پاها به سمت قلب کمک می‌کند. این امر علاوه‌بر تسریع جریان خون، مانع از بازگشت خون به داخل رگ‌ها نیز می‌شود. بعضی مطالعات نیز نشان می‌دهند که استفاده از جوراب واریس ممکن است در کاهش فشار خون نیز موثر باشد. اعمال فشار توسط این محصول بر پا، می‌تواند به تقویت عروق نیز کمک کند.

در مقابل اگرچه عوارض خاصی برای جوراب واریس تعریف نشده است اما بی‌توجهی به بعضی نکات می‌تواند شرایط بیماری را وخیم‌تر کرده و حتی خطر آمبولی را به‌دنبال داشته باشد.

مثلا انتخاب کلاس مناسب این جوراب بالا زانو زنانه، امری ضروری و وابسته به نوع واریس شماست. واریس در وریدهای عمقی و سطحی، به کلاس‌های مختلفی از جوراب واریس نیاز دارد. لذا بدون مشورت و معاینه پزشک، حتی برای پیشگیری از بیماری، از خرید این محصول خودداری کنید. همچنین افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی پیش از استفاده از آن، حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنند. به‌طور کلی، استفاده خودسرانه توصیه نمی‌شود.

همچنین دوران بارداری با تغییرات هورمونی متعددی در زنان همراه است که یکی از پیامدهای آن، تورم دیواره رگ‌ها و به‌دنبال آن، بروز واریس در پاها است. لازم به ذکر است که این بیماری، عارضه‌ای ناشی از پوشیدن جوراب بالا زانو زنانه نیست، بلکه این محصول برای کمک به درمان واریس و کاهش علائم آن به کار می‌رود. اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از این جوراب زنانه در این دوران توصیه نمی‌شود.

انتخاب جوراب واریس از جنس مناسب که گرما و رطوبت پا را کاهش ‌دهد و در قسمت پاشنه و پنجه پا راحت باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. خارج‌نشدن رطوبت از این پاپوش، تعریق پا را افزایش می‌دهد و منجر به حساسیت پوستی و خارش می‌شود.

مزایا و معایب جوراب واریس چیست؟
مزایا و معایب جوراب واریس چیست؟

جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم؟

یکی از سوالات رایج این است که جوراب واریس را چند ساعت باید پوشید؟ قبل از پاسخ به این سوال، لازم است به شما یادآوری کنیم که این محصول را باید صبح‌ها قبل از بلند شدن از رختخواب بپوشید و بهتر است همیشه آن را در محلی نزدیک تخت خود قرار دهید.

پوشیدن جوراب در طول روز و حین فعالیت‌های مختلف بلامانع بوده، اما لازم است شب‌ها آن را از پا خارج کنید و به پاهایتان استراحت دهید. مگر اینکه به دستور پزشک، مجبور باشید از آن در طول شب نیز استفاده کنید. همچنین تعویض این پاپوش هر 3 تا 6 ماه یکبار ضروری است. در طول این مدت شستشوی مرتب آن با آب ولرم و شوینده‌های آنتی‌باکتریال نیز توصیه می‌شود.

چگونه از جوراب واریس نگهداری کنیم؟

  • آن را هر روز با آب ولرم و شوینده‌های آنتی‌باکتریال بشویید.
  • از آب داغ یا مواد شوینده قوی برای شستشو این جوراب زنانه استفاده نکنید، زیرا ممکن است به الیاف آن آسیب برساند.
  • این محصول را به‌آرامی با دست بشویید و از ماشین لباسشویی استفاده نکنید.
  • پس از شستشو، جوراب‌ها را به‌طور کامل آبکشی کنید تا اثری از شوینده باقی نماند.
  • آن را در معرض نور مستقیم خورشید یا گرما قرار ندهید.
  • این جوراب‌ها را در کشو یا جعبه‌ای نگهداری کنید تا از چروک شدن یا آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کنید.

سوالات متداول

جوراب واریس چیست؟

این محصول، نوعی جوراب بالا زانو زنانه یا ساق بلند با کاربردی فراتر از جوراب‌های معمولی است و با اعمال فشار درجه‌بندی‌ شده به پاها به بهبود جریان خون و کاهش درد و علائم واریس کمک می‌کند.

آیا جوراب بالا زانو زنانه مفید است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که این محصولات می‌توانند در بهبود بعضی علائم واریس پا موثر باشند، اما شواهد کافی مبنی بر توانایی آن‌ها در از بین بردن کامل واریس پا به‌تنهایی وجود ندارد.

جوراب واریس چگونه پوشیده می‌شود؟

آن را باید صبح اول وقت و قبل از بلند شدن از رختخواب بپوشید. جوراب بالا زانو زنانه باید در تمام طول روز پوشیده شود، به‌جز زمانی که در حال حمام کردن یا خواب هستید.

انواع مختلف جوراب واریس کدامند؟

این محصول در انواع مختلفی از جمله ساق بلند، زیر زانو، ران بلند و شلواری و همچنین در سطوح مختلف فشرده سازی به بازار عرضه می‌شود.

از جوراب واریس زیر زانو استفاده کنیم یا بالای زانو؟

اگر واریس شما خفیف است، استفاده از مدل زیر زانو ممکن است کافی باشد. ولی در صورتی که بیماری شما شدیدتر باشد، ممکن است به جوراب‌های واریس بالای زانو نیاز داشته باشید تا فشار بیشتری به پاها وارد کند.

سخن نهایی

بسیاری از افراد برای ارتقای عملکرد ورزشی و جلوگیری از مشکلات گردش خون، از جوراب بالا زانو زنانه یا واریس استفاده می‌کنند. این محصولات با افزایش گردش خون، درد و تورم پاها را کاهش می‌دهند. در نظر داشته باشید که پیش از خرید این محصول، مشورت با پزشک در خصوص سایز، سطح فشرده‌سازی و مدت زمان مناسب استفاده از آن ضروری است. همچنین به خاطر داشته باشید که استفاده از این جوراب‌ها برای برخی افراد ممنوعیت دارد و نباید خودسرانه اقدام کنید.

چند نکته مهم در انتخاب جوراب مناسب کوهنودی
پست قبلی

چند نکته مهم در انتخاب جوراب مناسب کوهنودی

پست بعدی

نکات مهم ست کردن جوراب با انواع شلوارها

نکات مهم ست کردن جوراب با انواع شلوارها

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی است!بازگشت به فروشگاه

    دسته بندی ها