راهنمای انتخاب بهترین جوراب ورزشی

راهنمای انتخاب بهترین جوراب ورزشی

ضرورت انتخاب و خرید بهترین مدل جوراب ورزشی موضوعی است که بسیاری از افراد به آن توجهی نمی‌کنند. معمولا پیش از حضور در باشگاه یا زمین مسابقه نوع جوراب ورزشی آخرین مساله‌ای است که ذهن شما را درگیر می‌کند.

اما استفاده از جوراب‌های ورزشی نامناسب عملکرد شما را در هنگام ورزش کردن یا مسابقه ورزشی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. پوشیدن این نوع جوراب‌ها به بروز مشکلاتی مانند تاول زدن پاها می‌انجامد. چنین آسیب‌دیدگی‌هایی از مهم‌ترین عوامل حواس‌پرتی در هنگام مسابقات ورزشی به‌حساب می‌آیند.

با خرید یک جفت جوراب مناسب و متناسب با رشته ورزشی می‌توانید بهترین عملکرد را در هنگام برگزاری مسابقات داشته باشید. در این مقاله به بررسی انواع جوراب ورزشی و روش‌های انتخاب مناسب‌ترین جوراب ساق بلند مردانه و زنانه برای ورزش پرداخته‌ایم، پس همراهمان بمانید.

چگونه جوراب ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه جوراب ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟
چگونه جوراب ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟

ممکن است که بهترین جوراب‌های ورزشی برای بسکتبال به‌عنوان گزینه‌های مناسبی برای ورزش‌های تنیس، اسکواش یا راکت‌بال نیز شناخته شوند. با وجود این فکر کردن به استفاده از این محصولات هم در زمان انجام اسکی یا اسنوبرد غیرمنطقی و عجیب به نظر می‌آید. فرقی نمی‌کند که برای دوی استقامت نیاز به خرید بهترین جوراب ورزشی دارید یا برای بازی فوتبال، به‌هرحال با توجه به نکات زیر می‌توانید مناسب‌ترین نوع جوراب را برای انجام انواع ورزش‌ها انتخاب کنید و بخرید.

  • جنس: جنس جوراب و مواد اولیه استفاده‌شده در آن اولین موردی است که باید در هنگام خرید جوراب ورزشی زنانه و مردانه مدنظر قرار دهید. پاها در زمان ورزش کردن بیشترازحد معمول عرق می‌کنند. جوراب‌های تولیدشده از موادی مانند پنبه یا پشم خالص از جذب رطوبت جلوگیری می‌کنند و به پاهای شما آسیب می‌رسانند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات پیشنهاد می‌کنیم که جوراب‌های تولیدشده از مواد اولیه قابل‌تنفس مانند نایلون، اکریلیک و پشم مرینوس را بخرید. این جوراب‌ها رطوبت را به‌سرعت خشک می‌کنند و می‌توانید از آن‌ها برای انجام ورزش‌های مختلفی مانند اسکی، فوتبال و بسکتبال استفاده کنید.
  • اندازه: معمولا از جوراب‌های ورزشی ساق‌کوتاه به‌عنوان بهترین جوراب ورزشی برای فعالیت‌هایی مانند تنیس یاد می‌شود. انواع جوراب ساق بلند مردانه و زنانه نیز بهترین گزینه برای استفاده در هنگام انجام ورزش‌هایی مثل فوتبال و بسکتبال محسوب می‌شوند. انجام این فعالیت‌ها با استفاده از جوراب‌هایی که مچ پای شما را به‌خوبی پوشش نمی‌دهند، باعث ایجاد ساییدگی پوست در آن قسمت خواهد شد. اگر به انجام ورزش‌های زمستانی مانند اسکی و اسنوبرد علاقه دارید، خرید محصولاتی را که قد آن‌ها به بالای زانو می‌رسد، توصیه می‌کنیم. استفاده از این محصولات در برابر سرما از پاهای شما محافظت خواهد کرد.
  • ضخامت: میزان ضخامت جوراب یکی دیگر از عوامل مهم در هنگام انتخاب بهترین نوع جوراب ورزشی است. معمولا جوراب‌های نازک از قابلیت تنفس‌پذیری بیشتری برخوردارند و تعریق پاهای شما را در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی به حداقل می‌رسانند. در مقابل جوراب‌های ضخیم قابلیت محافظت‌کنندگی بیشتری دارند و راحتی پاهای شما را در زمین مسابقه تضمین می‌کنند. با در نظر گرفتن عواملی مثل نوع فعالیت ورزشی و زمان انجام آن می‌توانید جورابی با ضخامت مناسب را خریداری کنید.

انواع جوراب ورزشی و انتخاب اندازه مناسب آن

انواع جوراب ورزشی و انتخاب اندازه مناسب آن
انواع جوراب ورزشی و انتخاب اندازه مناسب آن

انواع جوراب ورزشی با توجه به فعالیت ورزشی، سایز و اندازه در زیرشاخه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. از جمله رایج‌ترین جوراب‌های ورزشی براساس نوع فعالیت ورزشی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

1. جوراب فوتبال

در هنگام خرید انواع جوراب فوتبال باید به ویژگی‌هایی مانند راحت و بادوام بودن، انعطاف‌پذیری و تنفسی بودن متریال استفاده‌شده برای تولید این محصولات توجه کنید. برخورداری از ضربه‌گیر یا ساق‌بند برای محافظت بیشتر از قسمت‌های مختلف پا از دیگر ویژگی‌های بهترین جوراب ورزشی برای فوتبال است.

2. جوراب بسکتبال

یک جفت جوراب دولایه با جنس مناسب برای محافظت بیشتر از پاها و کاهش میزان تعریق بهترین گزینه‌ای است که برای خرید جوراب بسکتبال پیش‌رو دارید. مجهز بودن جوراب به ضربه‌گیر، راحتی و دوام از دیگر مواردی‌ هستند که در زمان خرید این محصول باید مدنظر قرار دهید.

3. جوراب والیبال

استفاده از انواع جوراب ساق بلند مردانه و زنانه در هنگام برگزاری مسابقات والیبال به امری رایج تبدیل شده است. معمولا در این مسابقات رنگ جوراب‌های هر تیم عامل متمایزکننده اعضاء تیم از تیم حریف است. این جوراب‌ها به‌اندازه‌ای انعطاف‌پذیرند که حرکات بازیکنان را با مشکل مواجه نکنند و با وجود این به‌قدری مستحکم هستند که در طول مسابقه از جای خود تکان نخورند.

4. جوراب رانینگ

جوراب رانینگ یا جوراب‌های مناسب برای دویدن حرفه‌ای، به جوراب‌هایی یک‌پارچه و بدون درز گفته می‌شود. جوراب‌های نازک و ضخیم با توجه به ترجیحات فردی ورشکاران در این رشته کاربرد دارند. ثابت ماندن جوراب در هنگام مسابقه، محافظت از مچ‌ها، ساق‌ها و زانوها و جلوگیری از تاول زدن پا از دیگر مزایای استفاده از جوراب مناسب رانینگ به‌حساب می‌آیند.

5. جوراب اسکی

از جمله ویژگی‌های بهترین جوراب ساق بلند مردانه و زنانه برای اسکی می‌توانیم مواردی مانند یک‌پارچه بودن، مجهز بودن به ضربه‌گیر و ثابت بودن آن را نام ببریم. انواع جوراب اسکی با ضخامت‌های مختلف طراحی و تولید شده‌اند. ترجیحات ورزشکار اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده انتخاب مناسب‌ترین میزان ضخامت این محصولات است.

انواع جوراب ورزشی برحسب سایز و اندازه عبارتند از:

1. ساق‌کوتاه

بعضی از انواع جوراب‌های ساق‌کوتاه زیر مچ پا قرار می‌گیرند. نوع دیگر این جوراب‌های بخش کوچکی از ساق پا را هم پوشش می‌دهند. استفاده از این محصولات در ورزش‌هایی کاربرد دارد که سبک بودن وزن لباس‌ها اثر مثبتی بر عملکرد ورزشکاران می‌گذارد.

2. خدمه

جوراب‌های خدمه مچ پا را به‌خوبی پوشش می‌دهند و دقیقا زیر ساق پا قرار می‌گیرند. استفاده از این محصولات برای انجام طیف وسیعی از فعالیت‌های ورزشی از جمله بدنسازی رایج است.

3. ساق‌بلند

قد بعضی از مدل‌های جوراب ساق بلند مردانه و زنانه به نیمه ساق پا می‌رسد. بعضی دیگر از این محصولات ساق پا را به‌طور کامل پوشش می‌دهند. کاربرد این جوراب‌ها محافظت از پاها در برابر آسیب یا سرما در ورزش‌های مختلف است.

4. جوراب سه‌ربع

معمولا قد جوراب‌های سه‌ربع به زیر زانو می‌رسد. استفاده از این جوراب‌ها بیشتر برای ورزش‌هایی کاربرد دارد که در محیط باز انجام می‌شوند.

4. بالای زانو

این محصولات به‌عنوان بلندترین جوراب‌های ورزشی شناخته می‌شوند. قد این جوراب‌ها قسمت‌های فوقانی زانو را پوشش می‌دهد، اما به ران پا نمی‌رسد. استفاده از این محصولات از آسیب‌دیدگی پاهای ورزشکاران بر اثر سرما و سایر عوامل جلوگیری می‌کند.

همه افراد به انتخاب کفشی با سایز مناسب پای خود توجه می‌کنند. با وجود این انتخاب سایز مناسب جوراب موضوعی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. باید بدانید که آشنا نبودن با جدول سایزبندی انواع جوراب ساق بلند مردانه یا زنانه و مدل‌های مختلف جوراب ساق‌کوتاه به بروز مشکلات بسیاری منجر خواهد شد. اما بررسی جدول زیر به شما امکان می‌دهد تا با توجه به سایز کفش خود جورابی با اندازه مناسب را خریداری کنید:

سایز کفشسایز جوراب
سایز ۳۶ تا ۴۱سایز ۹ تا ۱۱ یا کوچک
سایز ۴۲ تا ۴۶سایز ۱۰ تا ۱۳ یا متوسط
سایز ۴۷ تا ۵۱سایز ۱۴+

خرید جوراب ورزشی زنانه یا مردانه با اندازه‌ای کوچک‌تر از سایز پای شما فشار زیادی را به پاهایتان وارد خواهد کرد. بدیهی است که درصورت پوشیدن جوراب‌های بزرگ‌تر از سایز پای خود نیز احساس راحتی نخواهید داشت.

جنس انواع جوراب ورزشی

انواع جوراب ورزشی و انتخاب اندازه مناسب آن
انواع جوراب ورزشی و انتخاب اندازه مناسب آن

انواع جوراب ورزشی با استفاده از مواد مختلفی مانند پشم، پنبه و نایلون تولید می‌شوند. هرکدام از این محصولات مزایا و معایب منحصربه‌فردی دارند. شناخت ویژگی‌ها، مزایا و معایب این محصولات به شما امکان می‌دهد تا با در نظر گرفتن ترجیحات خود و نوع فعالیت ورزشی بهترین جوراب ورزشی را انتخاب و خریداری کنید.

1. پنبه خالص

پنبه خالص یکی از رایج‌ترین موادی است که به‌منظور تولید جوراب‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مزایای استفاده از پنبه برای تهیه جوراب‌های ورزشی می‌توانیم به کاهش تعریق، تنفس‌پذیر بودن و راحتی اشاره کنیم. بااین‌حال این محصولات دوام و مقاومت زیادی ندارند و پس از شستشو جمع می‌شوند.

2. نخ‌پنبه شانه‌شده

نخ‌پنبه شانه‌شده از بهترین موادی است که در تولید انواع جوراب ساق بلند مردانه و زنانه و سایر انواع جوراب ورزشی کاربرد دارد. قابلیت تنفس، نرمی و لطافت، دوام بالا و جذب نکردن بو و رطوبت از مزایای این محصول محسوب می‌شوند. این متریال یکی از مشتقات پنه خالص به‌شمار می‌رود. ناخالصی‌های پنبه پس از پروسه شانه شدن از بین می‌روند. به‌همین دلیل این ماده مضرات پنبه خالص را ندارد. تنها نقطه ضعف این محصولات گران بودن قیمت آن‌ها در مقایسه با قیمت محصولات مشابه تولیدشده از پنبه خالص است.

3. پنبه مرسریزه

ساختار سلولی پنبه در فرایند تماس با مواد شیمیایی دچار تغییر می‌شود. این فرایند به تولید پنبه مرسریزه با قابلیت جذب بیشتر رنگ، افزایش درخشش و استحکام بیشتر می‌انجامد. نرمی و لطافت، مقاومت دربرابر چین و چروک و تنفس‌پذیر بودن از مزایای استفاده از این متریال برای تولید جوراب ورزشی به‌حساب می‌آیند. با وجود این، جوراب‌های تهیه‌شده به‌وسیله این ماده خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری زیادی ندارند.

4. پلی‌استر

قیمت ارزان، دوام بالا و مقاومت دربرابر چین و چروک از مزایای جوراب‌های ورزشی پلی‌استر محسوب می‌شوند. این ماده به‌عنوان یک جایگزین با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای الیاف طبیعی است. از معایب محصولات تولیدشده با استفاده از پلی‌استر باید به مورادی مانند جذب نکردن رطوبت اشاره کنیم.

5. نایلون

برای تولید جوراب ساق بلند مردانه و زنانه ورزشی یا جوراب‌های سه‌ربع از ترکیب نایلون و پنبه استفاده می‌شود. دوام بسیار بالا بارزترین ویژگی مفید جوراب‌های نایلون است. گفته می‌شود که این جوراب‌ها در مقایسه با جوراب‌های تولیدشده از پنبه خالص ۱۰ برابر مقاوم‌تر هستند و نسبت به جوراب‌های تولیدشده از متریال پشم  ۲۰ برابر دوام بیشتری دارند. نایلون به‌عنوان یکی از مقاوم‌ترین مواد در مقابل رطوبت شناخته می‌شود. در نتیجه جوراب‌های تولیدشده با استفاده از این ماده تنفس‌پذیری پایینی دارند و رطوبت را جذب نمی‌کنند. ترکیب این ماده با پنبه خالص به‌میزان زیادی بر افزایش جذب رطوبت، افزایش دوام و انعطاف‌پذیری آن تاثیر گذاشته است.

6. اکریلیک

ترکیب اکریلیک با پنبه به تولید بهترین مدل جوراب ورزشی برای بسیاری از ورزش‌ها مانند اسکی و پیاده‌روی منجر شده است. جوراب‌های ورزشی اکریلیک از مزایایی مشابه مزایای جوراب‌های پشمی برخوردارند. محصولات تولیدشده با استفاده از ترکیب اکریلیک و پنبه قیمت مناسبی دارند و به‌عنوان جایگزین ارزان‌تری برای جوراب‌های پشمی شناخته می‌شوند.

7. بامبو

متریال بامبو کاملا با محیط زیست سازگار است. نرمی و لطافت، جذب رطوبت و بو از دیگر مزایای خرید جوراب‌های ورزشی بامبو به‌شمار می‌روند. لطافت و راحتی دیگر مزایای جوراب ساق بلند مردانه و زنانه بامبو و سایر انواع جوراب‌های ورزشی‌ هستند. این محصولات دوام زیادی ندارند، اما برای انجام فعالیت‌های ورزشی در روزهای گرم تابستان بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

8. تنسل

محصولات تولیدشده به‌وسیله متریال تنسل با محیط زیست سازگارند. باید از دوام و خاصیت کشسانی بالا به‌عنوان دیگر مزایای این جوراب‌های ورزشی نام ببریم. تنفس‌پذیری بالا، نرمی و لطافت، راحتی و توانایی جذب رطوبت سایر دلایلی هستند که جوراب‌های تنسل را به یکی از ایده‌آل‌ترین انتخاب‌های ورزشکاران تبدیل می‌کنند. تنها نقطه ضعف جوراب‌های ورزشی تنسل گران بودن قیمت آن‌ها است.

9. پشم

بهترین جوراب ورزشی برای فعالیت در فضای باز یا ورزش‌های زمستانی، از جنس پشم است. این جوراب‌ها فوق‌العاده گرم و بادوام هستند و مشکلات ناشی از تعریق پا را به حداقل می‌رسانند.

سوالات متداول

برای خرید بهترین جوراب ورزشی به چه نکاتی توجه کنیم؟

با توجه به عواملی مانند جنس، اندازه و ضخامت می‌توانید بهترین جوراب ورزشی را انتخاب کنید.

انواع جوراب ورزشی برحسب نوع کاربرد چه مواردی را شامل می‌شوند؟

جوراب اسکی، جوراب فوتبال، جوراب رانینگ و جوراب بسکتبال بعضی از انواع جوراب ورزشی را شامل می‌شوند.

چطور جوراب ورزشی مناسب سایز پای خود را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب جوراب ورزشی مناسب سایز پای خود باید به مواردی مانند سایز کفش و طول پا توجه کنید.

بهترین جوراب ورزشی از چه موادی تولید شده است؟

بهترین انواع جوراب‌های ورزشی با استفاده از موادی مانند تنسل، بامبو، نایلون و پشم تولید می‌شوند.

جمع‌بندی

توجه به اندازه مناسب جوراب ساق بلند مردانه و زنانه و سایر انواع جوراب ورزشی در هنگام خرید این محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. خرید جورابی با سایز نامناسب، به پاهای شما آسیب وارد می‌کند و عملکرد ورزشی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. جنس و میزان ضخامت از دیگر عواملی محسوب می‌شوند که به شما برای انتخاب و خرید بهترین جوراب ورزشی کمک می‌کنند. در این مقاله به معرفی انواع جوراب ورزشی و بررسی ضرورت خرید جوراب ورزشی مناسب، نحوه انتخاب بهترین سایز جوراب و متریال ایده‌آل برای تولید این محصولات پرداختیم. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید جورابی را با ویژگی‌های منطبق با فعالیت ورزشی خود انتخاب کنید.

عید 1403 چه کفشی بپوشم
پست قبلی

عید 1403 چه کفشی بپوشم

پست بعدی

چند ترفند برای بو نگرفتن جوراب و کفش

چند ترفند برای بو نگرفتن جوراب و کفش

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
0
    0
    .....سبد خرید شما.....
    سبد خرید شما خالی است!بازگشت به فروشگاه